Setiap hari Kamis pada saat apel pagi, seperti biasa salah satu teman kami akan tampil di depan memberikan informasi dengan menggunakan bahasa Jawa. Pagi ini, Kamis (2/7/2020), teman kami yang bertugas adalah Ibu Ciptaningsih.
Ibu Ciptaningsih adalah Pengelola Gaji Diskominfo SP. Materi yang disampaikan adalah mengenai makna dari lagu dolanan Gundhul-gundhul Pacul. Menurutnya, banyak orang yang tidak mengetahui makna filosofis lagu tersebut. Oleh karena itu, informasi ini sangat perlu untuk disampaikan kepada rekan-rekan.
Gundhul adalah kondisi kepala tanpa rambut. Kepala melambangkan kehormatan dan kemuliaan. Rambut adalah mahkota lambang keindahan kepala. Maknanya, gundhul adalah kehormatan yang tanpa mahkota.
Pacul (cangkul) merupakan lambang rakyat kecil. Dalam filosofi Jawa pacul adalah “papat kang ucul†(empat yang lepas), dengan pengertian kemuliaan seseorang sangat tergantung kepada empat hal, yaitu cara orang tersebut menggunakan mata, hidung, telinga, dan mulutnya. Jika empat hal itu lepas, kehormatan orang tersebut juga akan hilang. Gembelengan artinya sombong dalam menggunakan kehormatannya.
Makna secara utuh adalah bahwa seorang pemimpin bukan orang yang diberi mahkota untuk berbuat seenaknya, tetapi pembawa pacul untuk menyejahterakan rakyatnya. Namun, orang yang sudah kehilangan empat indera tersebut akan berubah sikapnya menjadi sombong (gembelengan).
Sementara itu, syair Nyunggi wakul (membawa tempat nasi/bakul di atas kepala) melambangkan amanah rakyat. Akan tetapi, saat membawanya sikapnya sombong (gembelengan). Dikarenakan membawa amanah secara tidak benar akibatnya Wakul ngglimpang (bakul terguling).
Jatuhnya bakul ini melambangkan amanah yang tidak dapat terlaksana dengan baik akibat sikap sombong saat membawa amanah tersebut. Alhasil segane dadi sak latar (nasinya menjadi berantakan). Hal ini dimaknai sebagai hasil yang diperoleh menjadi sia-sia dan tidak bermanfaat bagi kesejahteraan rakyat.
Saben dinten Kemis ing wekdal apel enjing, kados adat saben salah satunggaling rencang makarya kadapuk majeng ing njajeng paring seserepan kanti migunakaken basa Jawa. Enjang menika, Kemis (2/7/2020) ingkang ketiban sampur inggih menika Ibu Ciptaningsih.
Ibu Ciptaningsih menika gadah jejibahan Pengelola Gaji Diskominfo SP. Bab ingkang dipun andaraken inggih menika teges saking lagu dolanan Gundhul-Gundhul Pacul. Miturut panjenenganipun, kathah tiyang boten pirso teges utawi filosofi lagu menika. Awit saking menika perlu sanget dipun mangertosi rencang-rencang.
Gundhul makaten tegesipun sirah tanpa rikma. Sirah merlambangaken pikurmatan lan kamulyan. Rikma menika saget makutho merlambangakane kaendahan sirah. Tegesipun, gundhul pinangka pikurmatan tanpa makutho.
Pacul inggih menika prelambang kawulo alit. Saget dipun maknani pacul menika “papat kang ucul†kanti pangertosan kamulyan tiyang gumantung dateng sekawan prekawis, inggih meniko cara tiyang migunakaken mripat, irung, talingan lan tutukipun. Menawi sekawan prekawis menika ucul, pikurmatan tiyang meniko bade ical. Gemblelengan tegesipun umuk anggenipun migunakaken pikurmatanipun.
Teges sacara wetah, bilih pangarso menika sanes tiyang ingkang kaparingan makutho lajeng tumindak sak sekeconipun piyambak, ananging ngasto pacul kangge kemakmuran bebrayan ageng. Tiyang ingkang sampun boten gadah pancandriya menika bade dados tiyang umuk utawi gembelengan.
Tetembungan nyunggi wakul pinangka pralambang nyunggi amanah saking kawulo alit. Ananging menawi nyungginipun kanti umuk (gembelengan) pramilo amanah ingkang kasunggi boten leres menika bade ngglimpang.
Dawahipun wakul menika pinangka pralambang amanah ingkang boten saget kajagi kanti sae amargi sikep umuk nalika mikul amanah kasebat. Tundonipun, sekul dados sak latar, pikolehipun boten saget mumpangati tumrap kemakmuran bebrayan ageng.
Every Thursday, as usual one of our friends will appear in front others giving information using Javanese language. This morning, Thursday 2 July 2020, the one in charge was Ibu Ciptaningsih.
Ibu Ciptaningsih is a salary administrator of Diskominfo SP. The material presented is about the meaning of the “Gundhul-Gundhul Pacul†song. According to her, people do not know the philosophical meaning of the song. Therefore, this information really needs to be delivered to others.
Gundhul (bald) means a hairless head. The head symbolizes honor and glory. Hair is a crown, a symbol of the beauty of the head. Therefore, bald means a crownless honor.
Pacul (hoe) is a symbol of people. In Javanese philosophy the hoe or pacul is “papat kang ucul” (four that loose). This means that one’s honor highly dependent on four things, namely the way that person uses his eyes, nose, ears, and mouth. If those four things are loose, the person’s honor will also be lost. Gembelengan means arrogant in using its honor.
The full meaning is that a leader is not a person who is given a crown to do whatever he wants, but a hoe (mandate) bearer for the welfare of his people. However, people who have lost the four senses will change their attitude to be arrogant (gembelengan).
Meanwhile, the lyric Nyunggi Wakul (carrying a basket full of rice above the head) symbolizes the mandate of the people. However, he brought it arrogantly (gembelengan). Due to carrying the mandate incorrectly, the result is Wakul Ngglimpang (basket is spilled).
The spill of these baskets symbolizes a mandate that cannot be carried out properly due to arrogance when carrying it. As a result, Segane Dadi Sak Latar (the rice becomes messy). This is interpreted as the results obtained to be in vain and not beneficial to the welfare of the people.